Marie-Christine Vleminckx trekt N-VA-lijst

Op 2 juni 2012

2 juni 2012

Marie-Christine Vleminckx trekt N-VA-lijst

Vandaag stelde de lokale N-VA-afdeling de lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober voor. "We zijn een jonge afdeling met nieuwe ideeën, maar ook met weinig mensen met ervaring in verkiezingen. We vroegen dan ook aan Marie-Christine, die aan haar vijfde campagne begint, om de lijst te trekken", was de uitleg van voorzitter Marnic De Wilde. Vleminckx zetelde al enkele maanden in de gemeenteraad, nadat ze als Volksunielid de liberaal Gaston Dierick opvolgde (voor de verkiezingen in 1994 sloten VLD, SP en Volksunie een kartel, nkb). "Ik heb niet lang moeten nadenken om positief op deze vraag te antwoorden. Ik wil mijn ervaring ten dienste stellen, maar ook: er is echt de wens om nu echt op het beleid te wegen", motiveert de lijsttrekker. Voor de lijst heeft de afdeling al 20 namen (foto's komen op hun website). "We gaven eerst de leden de kans om op te komen en zijn heel tevreden over de respons. Wat bij de keuze van de kandidaten vooral telde, was de motivatie, de overtuiging om het N-VA-project te steunen. We zoeken nog drie vrouwen en willen op 11 juli de lijst en de volgorde voorstellen".

De afdeling volgt de nationale slogan 'De kracht van verandering', maar voegt vooral lokale accenten toe.  "Je zal ons niet horen zeggen dat er slecht is bestuurd, maar er zijn nu wel veranderingen nodig. De N-VA biedt een positief alternatief. We willen de kiezer eerlijk uitleggen dat besparingen nodig zullen zijn. Lokaal wil dat zeggen dat er wellicht geen ruimte is voor grote projecten. Die zullen dan ook moeten worden uitgesteld. En als er moet worden gekozen dan gaan serviceflats voor op een nieuw administratief centrum. Bij de uitgaven willen we dat de aandacht voor veiligheid en voor het sociale weefsel, voor de verenigingen minstens blijft. Een gemeente moet de mensen steunen die zich inzetten voor anderen. Het toerisme is en blijft een troef voor de gemeente, maar bij de activiteiten en investeringen kan beter worden samengewerkt met de privé. Ook dat vergroot de samenhang in een gemeenschap."

De partij spreekt zich niet uit over het mogelijke resultaat. "Het blijft hier moeilijk om tegen de twee grote blokken op te komen. We hopen dat de kiezer ons de kans geeft om te wegen op het beleid. Dat wil ook zeggen dat we beleidsverantwoordelijkheid willen opnemen. Als daarbij voldoende ruimte is voor ons programma. Voorakkoorden maken we niet, maar buiten het VB sluiten we niemand uit."