N-VA Berlare pleit voor coherent verkeersbeleid !

Op 15 april 2008

N-VA Groot-Berlare klaagt het gebrek aan van een coherent verkeersbeleid naar aanleiding van het al dan niet invoeren van tonnagebeperking in Uitbergen.

Vorige week werden de verkeersborden voor tonnagebeperking in Uitbergen geplaatst. Het gemeentebestuur kondigde dit met veel trots aan en uiteraard reageerde de Uitbergse bevolking hier heel tevreden op. Groot was dan ook de verbazing toen dit weekend bekend werd dat de tonnagebeperking alweer werd opgeheven. Het excuus dat door het gemeentebestuur werd gebruikt namelijk dat de tonnagebeperking tijdelijk wordt opgeschort wegens de werken in Wichelen-Schoonaarde raakt kant noch wal. Deze werken zijn al maanden aangekondigd waarom dan een paar dagen geleden wel deze beperking invoeren? Toen wist het gemeentebestuur toch ook al dat die werken voor bijkomende last zou zorgen. Dit lijkt heel veel op een zoethoudertje om de bevolking te paaien met de belofte dat na de werken alles wel in orde zal komen maar dat ze nu nog even – minstens 1.5 jaar – door de zure appel moeten heenbijten. Het gemeentebestuur kondigt nu aan dat er extra borden komen in Dendermonde, Appels, Gijzegem, Aalst en Vijf Huizen en verkeerslichten in Overmere om het zwaar verkeer uit Uitbergen te houden. Iedereen weet dat het aanraden via borden om niet langs de kortste weg te rijden weinig effect zal hebben.

De N-VA Groot-Berlare eist dan ook dat het gemeentebestuur in het vervolg voordat ze maatregelen treft die een duidelijke weerslag hebben op de bevolking eerst op een ernstige manier overleg pleegt met alle betrokkenen.