Nog even geduld…tot 2014…misschien

Op 20 mei 2011

Wachten. Dat doen de bewoners van de Em. Hertecantlaan nu al een tijdje. Het went…niet helemaal. Het is een cruciale straat voor het doorgaand verkeer in ons dorp. Samen met de Brugstraat en de Frankrijkstraat, respectievelijk de inleiding en het slot van de laan, is het een voorname verkeersader.

90 km/uur

De bewoners van de “baan” kregen rond februari een brief waarin het gemeentebestuur de zenuwachtigheid van die mensen wou temperen. Ja, er komen grondige werken aan, maar niet voor 2014. De gewestweg wordt grondig vernieuwd. Bewoners zowel bestuur wachten hierop. De Frankrijkstraat zal onteigeningen kennen, de Brugstraat een nog smaller trottoir, het geheel wordt verkeersveiliger. We wachten. Maar kan het laatste aspect van de grote werken nog langer wachten aanvaarden? De “baan” is geen veilige kindervriend. Het verkeer op de Hertecantlaan en de Frankrijkstraat heeft al levens gekost. Levens die het gehele dorp raakten. De maximumsnelheid lijkt voor een aantal chauffeurs (één op tien volgens de politie) onbestaande. Sommigen rijden moeiteloos 90 km/u doorheen de bebouwde kom. De scheve parkeersituatie doet bestuurders argeloos en gevaarlijk uitwijken. Fietsers wankelen er al snel op hun stalen ros.

Brainstorm

Je kan als gemeentebestuur toch niet doodleuk zeggen “dat we moeten wachten”. Goed, het betreft een gewestweg en ja er wordt na 2014 grondig geïnvesteerd in deze straten. Maar het gemeentebestuur kan toch snelheidsbeperkende maatregelen nemen om de verkeersveiligheid tot dan te verhogen. Een parkeerverbod aan de zijde van het kasteel in de Frankrijkstraat is al een mogelijkheid. Visuele aanwezigheid op regelmatige tijdstippen (spitsuren!) van de lokale politie.

Ik bedenk er hier voor de vuist weg. Een doorgedreven “brainstorm” met de bevoegde instanties levert allicht nog betere oplossingen. Maar hoelang moeten we daarop nog wachten…

Deze tekst is van de hand van bestuurslid Harry De Paepe en verscheen oorspronkelijk op zijn blog.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is