SAFE-charter: samen actief voor een veilig verkeer

Op 12 maart 2015

Elk kind dat in het verkeer omkomt, is er een te veel. Ouders van verongelukte kinderen wenst daarom alle steden en gemeenten aan te sporen permanent aan een beter en veiliger mobiliteitsbeleid te werken. Vooral op plaatsen waar kinderen en jongeren vaak deelnemen aan het verkeer, is er nog heel wat werk opdat er geen jonge verkeersslachtoffers meer zouden vallen.

Door de ondertekening van dit SAVE-charter, gaat een gemeente het engagement voor meer verkeersveiligheid aan. Ook onze gemeente zou dit charter reeds in 2012 ondertekend hebben.

We vonden Berlare echter niet terug op de lijst van de deelnemende gemeenten. Tijdens de gemeenteraad bracht de N-VA dit punt naar voren. Wij kregen als antwoord dat er in 2012 wel degelijk de intentie was om het charter te ondertekenen maar dat er administratief geen gevolg aan gegeven werd. De gemeente staat echter nog steeds volledig achter het project en mede dankzij de alertheid van de N-VA zal er weldra ook in Berlare een project rond verkeersveiligheid gestart worden. Intussen heeft de gemeente door de tussenkomst van de N-VA dan toch beslist om het SAFE-charter te ondertekenen. Dit gebeurde op 27 februari van dit jaar, nl. op de verkeersveilige dag.