Vlaanderen feest: (ondanks spreker) geslaagd!

Op 11 juli 2011

Veel volk op het kasteeldomein van Berlare. Volk dat genoot van de atmosfeer , de picknick, de muziek,  de biertjes,… Gelukkig was er ook veel volk dat niet luisterde naar de compleet misplaatste toespraak van gastspreker Luckas Vander Taelen (gemeenschapssenator, Groen!).

Op 11 juli-vieringen, betaald door de gemeenschap, verwachten we doorgaans neutrale of bijna-neutrale sprekers:  academici en bestuurders allerhande. Zo speelde cultuurschepen De Lausnay haar rol met verve. Ze sprak iedereen aan met haar toespraak, zoals het op een feest hoort.

In zijn gekende stijl schoffeerde senator Vander Taelen. De toespraak van het groene parlementslid betaamde niet, ging historisch kort door de bocht en leek doordesemd van een marxistische visie.  Het autonomiestreven van veel Vlaamsgezinden afdoen als idiote waanzin of Vlaams-nationalisten beschuldigen een onafhankelijke staat buiten Europa te wensen, zijn valse argumenten. Het was een  militante toespraak dat verschillende aanwezigen hun feest vergalde. Gelukkig leek de meerderheid meer geïnteresseerd in wat hun buurman of –vrouw te vertellen had dan wat dhr. Vander Taelen verkondigde.

Laat het gemeentebestuur hieruit een les leren: volgend jaar een spreker uitnodigen die politiek neutraal is.  Het is jammer dat deze figuur het Vlaamse feest ontsierde. N-VA Groot-Berlare vindt dat er niets mis aan om trots te zijn op je identiteit. Het is absoluut niet bekrompen of anderen uitsluitend. Ons nationalisme is open én fier op de eigen waarden.