Vlaanderen feest: sleutelen aan een mooie traditie!

Op 8 juli 2012

N-VA Groot-Berlare wil een vernieuwde formule voor het feest van de Vlaamse Gemeenschap. De partij vindt het initiatief op zich prima. De picknick, het boombal, de muzikale omlijsting zijn voor ons een leuke meerwaarde. Maar het hele concept zoals het nu is, kan nog verbeterd worden ten goede van iedereen.

Het officiële gedeelte met toespraken van de cultuurschepen, de voorzitter van de cultuurraad en gastspreker Jurgen Tack vormde een pijnlijke en zelfs soms gênante situatie. Het merendeel van het aanwezige publiek toonde nauwelijks of geen interesse in de toespraken. Zelfs de interessante uiteenzetting van administrateur-generaal van het Instituut van Natuur en Bos dhr. Jurgen Tack werd overstemd door lawaai. Dit is een situatie waarbij niemand iets wint. Het is niet fijn voor de sprekers om tegen een muur van lawaai te spreken, het is vervelend voor de aanwezigen die wel de toespraken wensen te beluisteren en het is ook voor de gedesinteresseerde aanwezigen onaangenaam omdat ze naar iets moeten luisteren waarvoor ze eigenlijk niet gekomen zijn.

Daarom pleit de partij voor aanpak waarbij iedereen wint. De picknick in het park blijft uiteraard behouden en kan worden uitgebreid met een cultuurmarkt voor lokale verenigingen. Toespraken zijn dan overbodig. Op de vooravond van dit volksfeest wil de partij een academische zitting organiseren met een gastspreker en muzikale gasten. Zo kunnen de sprekers een geïnteresseerd publiek toespreken.