Gemeenteraad verwerpt steun voor meer Vlaamse bevoegdheden.

Op 3 juli 2008
Op de gemeenteraad maandag jongstleden weigerde de meerderheid van Open VLD en SP.A hun steun te betuigen voor meer Vlaamse bevoegdheden.
Het agendapunt werd op verzoek van de N-VA en gesteund door onze kartelpartner CD&V ingediend. De bedoeling was om een symbolische steun te geven ter ondersteuning van de 5 Vlaamse resoluties voor regionalisering van een aantal zeer belangrijke bevoegdheden . De meerderheid gebruikte een procedure waarbij zij het agendapunt onontvankelijk verklaarde om zodoende de bespreking hierover niet te moeten aangaan. De N-VA betreurt dit ten zeerste. Natuurlijk beseffen wij ook dat deze steun niet het verschil zou gemaakt hebben aan de nationale onderhandelingstafel maar dit met een grote arrogantie wegwuiven lijkt ons ook niet de meest democratische weg.
Via het aanstellen van een voorzitter van de gemeenteraad en de mogelijkheid voor iedereen om agendapunten toe te voegen aan de gemeenteraad was het de bedoeling om de plaatselijke politiek toegankelijker te maken. Jammer dat dit dan op deze manier gefnuikt wordt. Dit zal andere mensen en verenigingen niet aanzetten om deze procedure te gebruiken. Voorwaar een gemiste kans !