N-VA wil de eenzaamheid bij senioren doorbreken

Op 10 oktober 2012

Annelies Claeys, kandidate op de N-VA lijst wordt als oppas bij familiehulp dagelijks betrokken met de eenzaamheid van vooral tachtigplussers, en soms nog schrijnende toestanden van mensen die in hun woning nog amper kunnen functioneren. Samen met Jan Joos, de lijstduwer, lanceert zij volgende ideeën die met de N-VA in de gemeenteraad op de dagorde kunnen komen.

Vrijwilligerswerk

Het bestaand netwerk vrijwilligers nog meer activeren. Sociaal contact met de vereenzaamden opvoeren door: gezelschap houden, boodschappen doen. Invoeren van  telecontact of het “babbelminuutje” per telefoon in het leven roepen. De  vrijwilligers belonen met gratis toegangtickets voor enkele evenementen in CC  Stroming.

Valpreventie

Het reeds bestaande netwerk van valpreventie, aan huis promoten, o.a. via bv het babbelminuutje. Beroep doen op de valbus waar voor mobiele 70-plussers demonstraties  en info op een visuele manier kunnen worden getoond.

Een dorpsrestaurant in het leven roepen

Aan lage kostprijs  bv 7 euro eenmaal in de week een  middagmaal aanbieden aan alleenstaanden 70-plussers in de cafetaria van het Woon- en zorgcentrum Ter Mere  in Overmere. Doelstelling : Mensen die nog mobiel zijn samenbrengen aan tafel, gelegenheid tot een babbel en sociaal contact.

Seniorengids

Een driejaarlijkse seniorengids met alle mogelijke voorzieningen voor Berlare in het leven roepen. Dus twee gidsen per legislatuur gericht te bezorgen aan alle 65 plussers. Financiering, het gemeentebestuur kan hiervoor  een beroep doen op privé sponsoring

Internet toegankelijkheid

Laatstejaars in de lagere school, geven in de lokalen van  de school  initiatie om  senioren vertrouwd te maken met elementair computergebruik. Uit te werken in overleg met de directies van de scholen in Berlare.